Binnen! 3 tips bij het aannemen van internationals
De regio Eindhoven is er bij uitstek een waar bedrijven veel internationals aannemen. Vaak wordt er in het buitenland talent geworven dat in Nederland niet voorhanden is. Aan het aantrekken van personeel uit het buitenland zijn natuurlijk allerlei juridische en fiscale regels verbonden. Ik ben geen jurist, noch een fiscalist, dus die regels laat ik in dit artikel buiten beschouwing. Wat ik wel graag voor het voetlicht wil brengen is de ondersteuning van de buitenlandse werknemer op het moment dat hij of zij aan de slag gaat in Nederland.
Bedrijven besteden veel aandacht aan de regelgeving en vervolgens aan praktische zaken, zoals bijvoorbeeld huisvesting en ziektekostenverzekering. Dat is fijn, want beginnen aan een nieuwe uitdaging kost per definitie veel energie. Energie die je als nieuwkomer dan in ieder geval niet meer in administratieve rompslomp hoeft te steken.
Toch is het werk niet gedaan zodra alles geregeld is en de medewerker aan de slag kan. Natuurlijk, de international is waarschijnlijk aangenomen op basis van een bepaalde expertise. Dit betekent dat hij of zij weet wat de bedoeling is en praktisch en inhoudelijk aan de slag kan in zijn of haar functie. De medewerker is binnen. Maar voelt hij of zij zich ook echt binnen?
Marco Borsato zong ooit: Je bent binnen! Binnen in mijn hart, binnen in mijn ziel, van binnen! Geldt dat ook voor jouw nieuwe werknemer? Is hij of zij echt binnen in het hart en de ziel van de organisatie? Van de collega’s? Iedere leidinggevende die zich deze vraag stelt, weet zelf eigenlijk wel het antwoord: nee, echt binnen zijn ze niet.
Bedrijven steken over het algemeen veel tijd, energie en geld in het aantrekken van buitenlandse medewerkers. Maar ze halen ze niet echt binnen. Zonde! Want een trouwe medewerker is goud waard. In de reguliere onboarding wordt weinig tot geen aandacht besteed aan cultuurverschillen tussen het land van herkomst en bijvoorbeeld Nederland, het land waar mensen niet alleen komen werken, maar ook wonen.
Juist daar ligt de winst. Een organisatie heeft medewerkers nodig die begrijpen dat wij de wereld zien zoals wij geleerd hebben hem te zien. Die medewerkers zijn de mensen om hen heen altijd één stap voor. En een medewerker die vervolgens ook nog leert hoe Nederlanders denken en doen, begrijpt zijn omgeving veel beter. Begrip zorgt vervolgens voor aanpassingsvermogen, acceptatie en vooral plezier!
De onderstaande tips maken het gemakkelijker voor internationals om zich thuis te voelen in hun nieuwe land:
- Laat de international taallessen Nederlands volgen en spreek hem dan vervolgens ook aan in het Nederlands. Wij Nederlanders hebben de neiging om “het wel even in het Engels op te lossen”. Maar iemand die de taal wil leren, kan dat alleen doen als hij of zij die taal ook echt gebruik. Neem dus af en toe een minuutje meer tijd voor een gesprek. Dat levert uiteindelijk heel veel op.
- Realiseer je goed dat jij zelf, net als die international, gevormd bent in een bepaalde culturele context. Wees je daarom bewust van jouw eigen gedrag, zowel verbaal als non-verbaal.
- Oordeel niet te snel over het gedrag van een ander en dus ook niet over dat van jouw nieuwe medewerker. Is er iets wat jij bijvoorbeeld vreemd vindt? Maak het dan bespreekbaar op een neutrale manier. Bijvoorbeeld door eens te vragen naar het waarom achter het gedrag. Oordelen vertroebelen onze communicatie. Open vragen stellen geeft juist heel veel ruimte voor een goed gesprek. Ga dat gesprek eens aan!
Natuurlijk is het bovenstaande gemakkelijker gezegd dan ook echt gedaan. Om jezelf bewust te maken van de impact zou ik je de volgende drie opdrachten mee willen geven voor de komende week:
- Laat één van jouw buitenlandse medewerkers minimaal één keer helemaal uitpraten in het Nederlands.
- Ga eens bij jezelf na hoe jouw gedrag overkomt bij jouw medewerker. Kijk eens goed naar zijn of haar reactie. Is die positief of negatief?
- Stel minimaal één keer per dag een open vraag aan jouw buitenlandse werknemer. Gewoon, uit pure interesse.
Wil je je verder bekwamen in het communiceren in een internationale werkomgeving? Neem dan gerust contact op voor een sparring-sessie. Ik help je graag op weg.